РОЗРОБКА УРОКУ: Узагальнення знань з теми: « Неклітинні форми життя»
МЕТА: привести засвоєнні школярами знання у злагоджену систему, встановити рівень оволодіння учнями комплексом знань, умінь і навичок, проаналізувати результати навчання та прийняти певні рішення з удосконалення навчального процесу.
Розвивати навички попередження вірусним інфекціям та уміння учнів працювати у групах, критично мислити, виконувати тестову перевірку знань у програмі « Test –W 2».
Виховувати уміння слухати однокласників, толерантне ставитися один до одного.
ТИП УРОКУ: Поширення, поглиблення і систематизація знань та вмінь
Хід уроку:
I. Організаційний етап. (0, 5 хв)
1.Учитель: На минулих уроках ми вивчали тему« Неклітинні форми життя». У процесі вивчення переглядали мультимедійну презентацію, в робочих зошитах записували зміст її основних положень.
Метою даного уроку є повторити, узагальнити і поглибити розуміння теоретичних і практичних знань з теми « Неклітинні форми життя».
Мотивація навчальної діяльності.
► Учитель: Прийом « Мозковий штурм» (1хв)
Чим шкідлива дія вірусів на організм людини?
Учитель: Урок проведемо у формі тренінгу. Тренінг – це форма групової роботи, яка забезпечує активну участь і творчу взаємодію учасників між собою і з викладачем.
Отож, пропонує вам об’єднатися у групи по 5 учнів. Кожна з груп отримає завдання, які передбачають показати як теоретичні знання з теми « Неклітинні форми життя» так і практичні навички у попередженні вірусних інфекцій.
► Прийом « Гронування».
У процесі обміну інформацією групам потрібно бути виконати завдання : схемою, у вигляді грони винограду, зобразити основні поняття чи положення теми. Метод « Гронування» дає можливість коротко і компактно відобразити зміст матеріалу, показати взаємозв’язки між основними поняттями та закономірностями.
► Прийом « Тестова перевірка знань»
У кінці уроку після того, як групи прозвітуються про свою роботу, усім учням класу буде запропоновано пройти опитування з вивченої теми по завданням, складеним учителем у програмі « Test – W 2».
II. Поширення, поглиблення і систематизація знань та вмінь.
Учитель пропонує учням об’єднатися у робочі групи ( по 5 чоловік).
Кожна група отримує завдання, відображене на картці. Після обговорення поставлених питань, група звітується про їх виконання. Групі для обговорення та виступу надається 5 хв.
Решта учнів класу записують основні положення обговорюваних питань і схематично записують їх аркуш А - 4 , застосовуючи метод « Гронування».
Картка № 1
1. Що ви розумієте під поняттям « Неклітинні форми життя?». Які у них особливості будови та фізіологічних процесів?
2.Хто і коли відкрив віруси? Яка наука їх вивчає? « Дослідження цієї науки мають велике практичне значення не лише для здоров’я людей, а й інших живих організмів » - підтвердіть або спростуйте дане твердження.
3. Назвіть відомі вам вірусні захворювання та вкажіть, які системи органів вражають і мають симптоми прояву.
Картка № 2
1.Назвіть види неклітинних форм життя та вкажіть, які живі організми вони уражають.
2 Чи існують зараз переконливі теорії походження неклітинних форм життя? Якщо ні, то які передбачення по цьому питанню висловлюють учені?
3. Якою є зовнішня будова вірусів? Чому віруси поділяють на прості і складні, адже вони мають примітивну внутрішню будову?
Картка № 3
1. Що таке бакреріофаги та пріони? Чим вони відрізняються між собою?Чим небезпечні для людей?
2. На класній дошці схематично зобразіть схему життєвого циклу вірусів. Вкажіть місце реплікації вірусного білка РНК - , ДНК – вмісних вірусів. У чому унікальність реплікації ВІЛ?
3. Якими шляхами можливо заразитися вірусами? Що таке інфекція? Чим відрізняється вірусна інфекція від латентної? Як реагує організм на потрапляння в нього вірусів?
Картка № 4
1.При яких умовах можливо заразитися ВІЛ? Підтвердіть або спростуйте твердження про те, що ВІЛ – інфікована людина не є соціально небезпечною.
2. Який вірус називають хворобою XXI століття? У яких країнах світу епідемія цієї хвороби набула широкого розмаху? Яких заходів потрібно вживати, щоб епідемія не набрала міжнародних масштабів?
3. Якими вірусами можна заразитися людині у теплий період року? Якими шляхами вони передаються?
► Прийом « Гронування»
Члени групи , користуючись складеною схемою, по черзі називають її основні складові, тим самим закріплють вивчений матеріал ( заслухати 1- 2 групи), 2 хв.
► Прийом « Мікрофон», 1 хв
Учитель: тримаючи в руках мікрофон, назви один із способів уникнення зараження вірусами. Після цього мікрофон передай іншому.
III. Оцінювання навчально – пізнавальної діяльності і навчальних досягнень учнів. (15 хв)
1.Учений, який відкрив віруси:
а) Р. Кох в) Д. Й. Івановський
б) І. І. Мечников г) Л. Пастер
2. Перший вірус, відкритий ученими:
а) вірус імунодифіциту людини в) вірус тютюнової мозаїки
б) вірус герпесу г) вірус грипу
3.Віруси – це:
а) автотрофи в) гетеротрофи
б)внутрішньоклітинні облігатні паразити г)бактерії
4.Позначте правильні відповіді:
а) У вірусів відсутня клітинна будова
б) Після проникнення у клітину хазяїна – «оживають» і починають розмножуватися
в) Хазяїнами вірусів є лише люди, тварини і рослини
г) У зовнішньому, позаклітинному вологому середовищі можуть синтезувати вірусний білок.
5. Позначте правильні відповіді:
а) Віруси- неклітинні форми життя, внутрішньоклітинні паразити.
б) Пріони – інфекційні агенти, що складаються з вуглеводів. Спричиняють тяжкі захворювання ЦНС в людини і багатьох вищих тварин.
в) Віроїди- позбавлені оболонки невеликі молекули кільцевої, одноланцюгової ДНК . Сричиняють захворювання тварин
г) Бактеріофаги – віруси, що уражають бактерії
6. Позначте правильні відповіді:
а) Вірусна частинка складається тільки з органічних речовин: ДНК чи РНК та білкової оболонки ( капсиду)
б) З усіх фізіологічних процесів для вірусів характерне лише живлення
в)Розмноження ВІЛ – приклад зворотної транскрипції: від РНК до ДНК. Цей процес відбувається під впливом ферменту ревертаза.
г) Можливі шляхи зараження людини пріонними білками: лише через їжу, та під час хірургічних операцій.
7. Позначте правильні відповіді:
а) За умови проникнення вірусу в організм, він починає виробляти білки – імуноглобуліни ( антитіла, що знешкоджують певні віруси і не допускають їх проникнення у клітини
б) Органи дихання вражають віруси грипу, епідемічного паротиту, енцефаліту, сказу, корева краснуха
в) При латентній інфекції вірусні частинки викликають швидку загибель клітин
г) За умови проникнення вірусу у клітину, в ній утворюються інші захисні білки – інтерферони, що пригнічують утворення вірусів.
8. ВІЛ передається:
а) при введенні наркотиків у вену
б) під час поцілунку
в) при незахищених сексуальних стосунках
г) коли люди тиснуть один одному руки
9. Позначте правильні відповіді:
а) Герпес і віспа передаються через кров
б) Комарі – єдині комахи, які переносять вірусні інфекції
в ) Вірус Ебола передається при прямому контакті з кров'ю, виділеннями, органами або іншими рідинами організму інфікованої людини
г) Гепатит А – хвороба “ брудних рук”
10. Яка вірусна інфекція перешкоджає відродженню в Україні важливої галузі тваринництва – кролівництва?
а) ящур б) сказ в) міксоматоз г) ентерит
11. Позначте правильні відповіді:
а) Віруси у природі регулюють чисельність їхніх хазяїв
б) Віроїди – причина вірусних захворювань тварин
в ) Деякі види бактеріофагів використовують для лікування бактеріальних захворювань
г) Лейкоцити не здатні розпізнавати й знищувати інфіковані вірусом клітини.
IV. Підведення підсумків тестового опитування. Виставлення оцінок за урок ( 2 хв)
V. Коментоване пояснення домашнього завдання ( 1хв)
Проговорити у своїй родині питання: обізнаність рідних про шляхи попередження вірусних інфекцій
|