Історично-географічна школа

Сайт вчителів історично-географічного циклу Білицької ЗОШ І-ІІІ ступенів №1

ГоловнаРеєстраціяВхід
Коваленко Раїса Олексіївна

Природознавство: Розробка уроку – тренінгу на тему: « Вода на Землі. Властивості й колообіг води в природі»

Міністерство освіти і науки України

Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти ім.   М. В. Остроградського

Відділ природничо – математичних дисциплін та технологій

 

Розробка уроку – тренінгу на тему:

« Вода на Землі. Властивості й колообіг води в природі»

 

Виконала:

               Коваленко Раїса Олексіївна,

 учитель   природознавства  Білицької ЗОШ  I – III ст. № 1

Кобеляцького району.

Група вчителів природознавства.

 

ПОЛТАВА - 2016

Мета :

  • Продовжувати формувати  в учнів знання  про воду, її властивості та значення для живої природи та людей; пояснювати роль колообігу  води у природі;
  • Розвивати уміння працювати з географічними картами;
  • Сприяти розвитку  уважності, спостережливості, умінню працювати у групі, умінню проводити досліди, робити висновки, коротко висловлювати свої думки.

Тип уроку: Формування нових знань

Форма уроку: урок – тренінг

Обладнання:  фізична карта України, фізична карта світу, завдання для учнів            « Колоообіг води», колба з питною водою, 5 пластикових стаканчиків,  блюдце,   пісок, цукор, кам’яна сіль, камінець граніту, клейкі папірці для запису очікувань, скотч,   папір формату А2 для записування правил групи; папір формату А4  для   групових вправ,  кольорові маркери,  роздруковані картки

 

Хід уроку:

1. Привітання ( 0, 5 хв)

Учитель: Я рада вас привітати сьогодні  на  уроці, який ми проведемо у формі тренінгу. Тренінг – це одна із сучасних цікавих і корисних форм навчання. Слово тренінг походить від англійського «training» – виховання, навчання, тренування. Під час тренінгу ви матимете можливість невимушено спілкуватися один з одним, відкривати для себе нові знання, набувати нових умінь, виявляти невідомі вам якості і здібності  учасників  заняття і проявляти власні.  Тренінг триватиме  45 хв. Бажаю всім вдалої роботи і отримання задоволення від участі у тренінгу.

 

2. Знайомство учасників ( 3 хв)

Учитель:  Сьогодні ми проведемо урок – тренінг, під час якого більше дізнаємося про найважливішу речовину на Землі – воду.  Отож, оскільки ми всі один одного знаємо, то вправу « Знайомство» давайте проведемо таким чином: кожен із вас назве своє ім’я і  закінчить речення характеристикою води: «  Я – Сергій.  Якби я був водою, то…»  ( Наприклад:  якби я був водою, то був би джерельною)

3. Об’єднання учасників у групи ( 2 хв)

  • :  Щоб робота під час тренінгу була цікавою та ефективною, вам потрібно об’єднатися в  три групи. Продовжуючи тему води, пропоную розрахуватися на: моря, річки,  озера. За назвами природних водних об’єктів об’єднайтеся  у три групи і займіть місця за партами, які розставлені у вигляді  анг.  букви U.

 

4. Вироблення правил роботи в групі ( 2 хв)

Учитель: « Для успішної роботи  під час тренінгу потрібно встановити правила – норми поведінки, яких будуть дотримуватися усі учасники.

Оскільки ми сьогодні будемо вивчати властивості води, без якої не можливе життя на Землі, то  правила поведінки під час тренінгу  запишемо на великому аркуші паперу на пелюстках чарівної квітки, яка й змогла вирости завдяки дощику, який її поливав. А щоб ми їх не забували, то прикріпимо цей аркуш на дошці.»

Правила поводження під час тренінгу:

1.Усі  мають рівні права і можливості

2. Цінувати час

3. Сміливо висловлювати свої думки

4. Бути лаконічним

5. Говорити від свого імені

6. Не перебивати інших

7. Бути доброзичливим

8. Бути толерантним

5. Оголошення теми тренінгу учителем ( 2 хв)

Учитель  Тема нашого уроку: Вода на Землі.  Властивості й колообіг води в природі .

Прийом « Міні – лекція»

Вода є унікальною природною речовиною на нашій планеті. Вона також є продуктом, який використовують у господарській діяльності, її продають, вона не лише об’єднує людей, а й часто стає предметом конфліктів між ними.

     Більша частина поверхні Землі вкрита водою, саме тому Землю називають            « блакитною планетою». На жаль, 97% води на Землі – це солона вода морів і океанів, непридатна для безпосереднього споживання людьми. Решта  3% – прісна вода, тобто « несолона». Прісна вода міститься у річках та озерах, в грунті, в живих організмах, в льодовиках.  За даними досліджень люди використовують лише 1% загальної кількості води, що існує на планеті.

Мозковий штурм

Обговорення проблемного питання: для чого людям у повсякденному житті потрібна вода? ( відповіді учнів)

 

 

6. Висловлення очікувань учасників( 3 хв)

     Учитель: отож, чого ви чекаєте від цього уроку, про що хочете дізнатися, яку інформацію отримати. Щоб висловити  свої сподівання, пропоную вам  виконати вправу « Скупаємося у синьому морі».

     На аркуші паперу намальоване  море. Учні на клейких папірцях записують власні очікування, озвучують їх і прикріплюють на « березі моря». По закінченню тренінгу учитель пропонує учасникам проаналізувати власні очікування. Якщо вони справдилися, то тоді папірці перенести на фон моря.

 

7. Основна частина

1. Вправа « Голуба планета»  ( при необхідності учитель надає допомогу)

Робота в групах: ( 6 хв)

Групи отримують завдання, написані га аркушах паперу: користуючись картами на форзацах підручника, відшукайте  на них, а потім продемонструйте на настінних  картах учням усього класу:

  • « Моря» –  Океани Землі, Чорне, Азовське моря;
  • « Річки» – ріки України: Дніпро, Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець та найповноводнішу і найдовшу річку світу –  Амазонку
  • «Озера» –  озера України: Світязь, Ялпуг; Каспійське море - озеро,  найглибше озеро на Землі – Байкал, Великі Американські озера

 

2. Заслуховування випереджувального завдання ( 1 хв) ( один учень готує завдання заздалегідь)

      Вміст  води у живих організмах

       Різні організми містять різну кількість води, наприклад медузи – до 98% свого тіла,  риби – 75%, картопля – 76%, яблука – 85%, помідор –90%, огірки – 95%, навіть сухе насіння – 10- 12%.

      Сама людина на 70% складається з води. Якщо людина втрачає 2%  води, у неї з’являється спрага. Якщо втрати води сягають 10%, у людини починаються галюцинації. Якщо ж втрачено 12%  води – настає смерть. Людина може досить довго прожити без їжі ( добре відома практика лікувальних голодувань). Без води не проживе й кількох днів.

3. Визначення вмісту води у власному організмі ( 2хв)

      Учитель пропонує  наступне завдання:

Зараз, користуючись формулою, визначте  вміст води ( у кг) у власному організмі

X = ( ваша маса тіла  х  70%) : 100%

Учитель наголошує, що вода є дуже важливим компонентом організму людини.  Щоб добре себе почувати,  людині потрібно щоденно випивати до 2 літрів води.

Робота в групах: (6 хв)

Підрахуйте, скільки літрів води випиває людина за:

  •   « Моря» –  один місяць  ( 2 літри х 30 діб = 60 л)
  • « Річки» –  один рік  (2 літри х 365 діб = 730 л)
  • «Озера»  – за 70 років життя (2 літри    х 365 діб = 730 л; 730 х 70 років =   51100 л).     ( при необхідності учитель надає допомогу)

 

Учитель порівнює: така кількість води майже повністю заповнює залізничну цистерну.

        Отже людині для життя потрібно  дуже багато води. Оскільки вода входить до складу кожної людської клітини,де відбуваються хімічні реакції,  то щоб вони були здоровими, дуже важливо споживати чисту воду!

 

4. Властивості води

Мозковий штурм ( 2 хв)    

  Учитель: На минулому уроці ми вивчали властивості повітря. Згадайте їх і назвіть ( відповіді учнів)

 А тепер спробуйте назвати  властивості  води ( відповіді учнів, які учитель записує на дошці, під час уроку властивості води учні записують у робочий зошит).

 Щоб з’ясувати інші властивості води, попрацюємо в групах.

Робота в групах: ( 6 хв)

 Завдання: Користуючись доступними вам джерелами інформації дайте відповідь на питання:

  •  « Моря»

1. Перед вами стакан з водою і блюдце.  Дослідіть воду в стакані на колір, смак, запах, текучість.

( вода – це  прозора рідина без запаху.  У стані рідини – текуча )

2. Візьміть три пустих  стакани, в кожний із них насипте приблизно чайну ложку цукру, кам’яної солі, піску. У кожен стакан долийте води і добре розмішайте. Що ви отримали?

  • « Річки»    

1. На листку паперу  кольоровими маркерами зобразіть будову молекули води і підпишіть атоми, з яких вона складається.

                    

  2.  У яких станах вода перебуває у природі? Наведіть приклади.

  • «Озера»

1.  При якій температурі вода закипає, при якій – замерзає.

  • Закипає при t =1000 , замерзає при t= 0 )

Доповнення вчителя:  високо в горах повітря стає менше. В таких умовах знижується температура кипіння води ( наприклад + 850 ) .  Саме тому у горах знадобиться більше часу, щоб заварити яйце.

           2. Чому, коли закипає вода у чайнику, вона вихлюпується через його носик,

          а скляна пляшка з водою, залишена на морозі – тріскається?

 ( При нагріванні та при замерзанні  вода розширюється. При охолоджені раніше нагріта вода стискається ).

5. Прийом «Практичність теорії»

  Учитель: У яких життєвих випадках потрібно пам’ятати про цю властивість води?(Не можна наповнювати чайник повністю, бо вода, вихлюпуючись, загасить вогонь; взимку не можна залишати на морозі відра, скляні банки, бо вони розмерзнуться.)

  Учитель:  ( 0,5 хв) Саме властивість розширюватися при замерзанні руйнує гірські породи, наприклад – граніт. Це відбувається, коли  рідка вода потрапляє у його тріщини, а потім замерзає і розширюється.

 Учитель:  ( 0,5 хв)  Згадайте, як влітку ви купаєтеся у річці: коли тепліша вода – вдень чи увечері і чому? ( тепліша увечері тому, що вода повільно нагрівається і повільно охолоджується.  Ця властивість води називається  теплоємність ).

Взимку вода океанів  віддає тепло, яке накопила влітку у навколишню середовище. Така можливість   океанічних вод не дає нашій планеті захолонути і зберігає життя.

 

6. Вправа «  Кругообіг води в  природі»( 2 хв) 

Візьміть склянку питної води.  Запропонуйте комусь з учнів випити воду зі склянки та визначити її вік. 

     Далі учитель пояснює дітям, що вік води становить приблизно 4, 5 млрд. років      ( такий вік має і наша планета). І увесь цей час  вода перебуває в постійному русі між Землею та атмосферою. Сонце і вітер спричиняють випаровування води з грунту, листя рослин, тіл тварин та людей, поверхні річок, морів та океанів. Так вода перетворюється в пару. Піднявшись разом з повітрям високо в атмосферу, де значно холодніше, чим біля Землі, водяна пара знову перетворюється у краплі води ( процес конденсації), які випадають на Землю дощем чи снігом. Дощ наповнює річки та озера, річки впадають в океани.  Певна частина дощової води просочується під землю, утворюючи грунтові води. Вони розчиняють в собі солі, що містяться у грунті.  А потім рослини своїми коренями всмоктують ці поживні розчини. Це допомагає їм рости і розвиватися.

 

    Завдання:  на отриманих аркушах        ( додаток 1) , де зображена схема кругообігу води у природі, підпишіть  фізичні явища, що відбуваються під час такого переміщення води.  Скористуйтеся текстом підручника на ст. 137.

 

8. Здійснення вправ для зняття м’язового і психологічного напруження ( рухавка) ( 2 хв)

       Скупатися у річці люблять усі, а особливо –  галасливі   каченята. Давайте продемонструємо як вони це роблять. Вправа « Каченята»

       Раз, два – усі пірнають. ( Присідання)

       Три, чотири – виринають;

       П’ять, шість – на воді ( Руки збоку, рухи руками вгору - вниз)

       Міцніють крильця молоді.

       Сім, вісім, що є сили, ( Руки на поясі, ходьба на місті)

       Всі до берега приплили      

       Дев’ять, десять – розгорнулись ( Руки вгору – вдих, руки вниз – видих)

       Обсушились, потягнулись,

       І розбіглись хто куди. (Сісти за парти)

 

9. Зворотний зв’язок ( 2 хв)

 Учитель: На цьому уроці усі ви добре працювали. А тепер давайте перевіримо, чи справдилися ваші очікування від тренінгу. Зачитайте їх. Якщо вони справдилися, то прикріпіть їх на синьому  фоні і з задоволенням «скупайтеся у синьому морі».

 

10. Завершення роботи тренінгу( 2 хв)

Після закінчення тренінгу учитель дякує всім за роботу, відмічає найбільш активних учнів, виставляє оцінки; задає домашнє завдання (  опрацювати §32, вивчити властивості води)

 Учасникам можна запропонувати гру « Мікрофон». Передаючи його один одному, учасники висловлюють свої  добрі побажання, чи слова подяки іншим, діляться своїми враженнями.

 

Список використаних джерел

1.  Програма для загальноосвітніх навчальних закладів: Природознавство. 5 клас         [ Електронний ресурс ] /  Міністерство  освіти і науки, молоді та спорту України, 2012. –  Режим доступу:   http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programy.html (дата звернення 18.03. 2016) – Назва з екрану.

2. Коршевнюк. Т. В. Природознавство: підручник. 5 клас/ Т. В. Коршевнюк,              В. І. Баштовий.–  К. « Генеза», 2013.– 135 – 138 с.

3.  Мінджов К.  Зелений пакет для дітей/ Клімент Мінджов,  Тетяна Мітєва. –Регіональний екологічний центр для Центральної та Східної Європи , 2011. –            27 –  38с.

Додатки

Додаток 1 . Кругообіг води у природі

Категорія: Коваленко Раїса Олексіївна | Додав: bilykyone (24.01.2017)
Переглядів: 2238 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Понеділок, 29.04.2024, 13:44
Меню сайту
Сторінка вчителя
Комлєва Світлана Михайлівна [2]
Історія, економіка, фінансова грамотність
Бакаєнко Олег Вікторович [0]
Історія, правознавство, захист Вітчизни
Бабенко Лілія Григорівна [0]
Історія, захист Вітчизни
Коваленко Раїса Олексіївна [22]
Географія, природознавство, біологія, екологія
Допомога вчителю
  • Інтернет-ресурси
  • Інтернет-ресурси
  • Інтернет-ресурси
  • Вхід на сайт
    Наше опитування
    Оцініть мій сайт
    Всього відповідей: 3
    Статистика