Історично-географічна школа

Сайт вчителів історично-географічного циклу Білицької ЗОШ І-ІІІ ступенів №1

ГоловнаРеєстраціяВхід
Коваленко Раїса Олексіївна

Природознавство: Розробка уроку – тренінгу на тему: « Ознайомлення з найпоширенішими отруйними рослинами, тваринами, грибами своєї місцевості»

Міністерство освіти і науки України

Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти ім.        М. В. Остроградського

 

                                                      Відділ природничо – математичних дисциплін та технологій

 

Розробка уроку – тренінгу на тему:

« Ознайомлення з найпоширенішими отруйними рослинами, тваринами, грибами своєї місцевості»

 

 

 

Виконала:

                                                                              Коваленко Раїса Олексіївна,

                                                                           учитель   природознавства 

Білицької ЗОШ  I – III ст. № 1

                                                                    Кобеляцького району.

Група вчителів природознавства.

 

 

ПОЛТАВА - 2016

Мета :

  • Продовжувати формувати в учнів знання про рослини, тварини, гриби;
  • Розвивати уміння розпізнавати  в природі найпоширеніші та отруйні рослини, тварини, гриби своєї місцевості та  визначати їх назви з допомогою додаткової літератури чи атласів – визначників;
  • Сприяти розвитку  уважності, спостережливості, умінню працювати у групі, робити висновки, коротко висловлювати свої думки.

Тип уроку: Формування нових знань

Форма уроку: урок – тренінг

Обладнання та матеріали:  фігурки для об’єднання учнів у групи, різнокольорові клейкі фігурки у вигляді грибочків  , скотч,   папір формату А2 для записування правил групи;  папір формату А4  для   групових вправ,  роздруковані картки  з фото  рослин, тварин,  грибів своєї місцевості

 

Хід уроку:

I. Привітання ( 0,5 хв)

Учитель: Я рада вас привітати сьогодні  на  уроці, який ми проведемо у формі тренінгу. Тренінг – це одна із сучасних цікавих і корисних форм навчання. Слово тренінг походить від англійського «training» – виховання, навчання, тренування. Під час тренінгу ви матимете можливість невимушено спілкуватися один з одним, відкривати для себе нові знання, набувати нових умінь, виявляти невідомі вам якості і здібності  учасників  заняття і проявляти власні.  Тренінг триватиме  45 хв. Бажаю всім вдалої роботи і отримання задоволення від участі у тренінгу.

II. Знайомство учасників ( 3 хв)

    Сьогодні на році ми проведемо урок – тренінг  подорож   у  природу, щоб познайомитися  в ній із отруйними рослинами, тваринами та грибами, які є дуже небезпечними для людей.

    Щоб здійснити таку подорож, треба проявити свої найкращі риси характеру, а головне – бути дуже уважними та обережними. Ці риси зараз ми виявимо один в одного. Нехай перший учень називає своє ім’я ( я – Маша), я сусід –  його найкращу рису характеру( Маша – активна).  Потім сусід Маші називає своє ім’я ( я – Богдан), а наступний учень говорить: Богдан – працьовитий і т. д.

  1. . Об’єднання учасників у групи ( 2 хв)

Учитель:  Щоб робота під час тренінгу була цікавою та ефективною , вам потрібно об’єднатися в  три групи. Зараз я покладу на стіл різнокольорові  геометричні фігури      ( круг, квадрат, трикутник), а  кожен з вас нехай вибере  ту фігуру, яку захоче.  Після цього учням запропонувати об’єднатися  в  групи за обраними фігурами. Попередити учнів, щоб фігурки зберігали, оскільки вони ще знадобляться під час уроку.                      ( Додаток 1)

( Кількість  геометричних фігурок має бути однаковою; кількість фігурок одного кольору теж має бути однаковою). Після процедури об’єднання учитель пропонує розміститися учням групами за партами, які розставлені у вигляді анг. букви U.

 

IV. Вироблення правил роботи в групі ( 2 хв)

Учитель: « Для успішної роботи  під час тренінгу потрібно встановити правила – норми поведінки, яких будуть дотримуватися усі учасники.

    Навіщо потрібні правила? Вони об’єднують людей, формують їхню самосвідомість, допомагають правильно розподіляти час.  Запропонуйте ,     будь ласка , правила, які, на вашу думку, найбільш потрібні для проведення тренінгу.  

      Оскільки ми сьогодні подорожуємо у світ природи, життя якого можливе тільки за умови, що світить і гріє Сонце ,то давайте  правила поведінки під час тренінгу  запишемо на великому аркуші паперу на  сонячних промінчиках. А щоб ми їх не забували, то прикріпимо цей аркуш на дошці.

 

 

                          Правила поводження під час тренінгу:

1.Усі  мають рівні права і можливості

2. Цінувати час

3.  Сміливо висловлювати свої думки

4. Бути лаконічним

 5. Говорити від свого імені

6. Не перебивати інших  

 7. Бути доброзичливим

 8. Бути толерантним

 

V. Оголошення  вчителем теми тренінгу ( 1 хв)

Учитель: Тема нашого уроку: Отруйні рослини, тварини та гриби в природі.

    Нас оточує прекрасний світ природи, який дає нам продукти харчування, ліки, дарує нам силу, викликає позитивні емоції. Влітку під час прогулянок у поле чи до  лісу людей захоплюють  чисте повітря, ніжні, ароматні квіти, восени –  збір грибів.

       Але в природі існують рослини, яких не можна брати до рук, нюхати чи коштувати, тварини, укуси яких є небезпечними для здоров’я людей, гриби, що містять в собі отруйні речовини. Саме про них сьогодні піде мова на уроці. Знати ці організми дуже важливо кожній людині, адже від цього залежить її життя та здоров’я.

VI. Висловлення очікувань учасників ( 2 хв)

    Враховуючи тему тренінгу,  можна провести  вправу       « Грибний  кошик». На аркуші паперу намалювати кошик. Очікування учасників, написані на різнокольорових  клейких папірцях,  вирізаних у формі грибочків,  розмістити  біля кошика. По закінченню тренінгу учитель пропонує учасникам проаналізувати власні очікування. Якщо вони справдилися, то тоді «їстівні грибочки» скласти у кошик.

 

VII. Основна частина

1. Актуалізація опорних знань( робота в групах)  ( 7 хв)

Групи отримують картки із завданнями, протягом 1 хв. ведуть обговорення,. самостійно обирають двох учнів, які будуть  відповідати на запитання

Завдання для:

 Групи  кружечки:  згадати і назвати найважливіші особливості  грибів . Коротко охарактеризувати їх роль у природі та житті людей.

Групи  квадратики:  згадати і назвати найважливіші особливості  тварин. Коротко охарактеризувати їх роль у природі та житті людей.

Групи  трикутники:  згадати і назвати найважливіші особливості  рослин. Коротко охарактеризувати їх роль у природі та житті людей.

 

2. Вправа « Відгадай назву» ( 7 хв)

Групи отримують фото різних рослин, тварин, грибів , відгадують їх назви і дають їм коротку  характеристику.

( Додаток 2, Картки 1, 2, 3).

Картка 1  містить фото   горобини, деревію, фіалки запашної, білого гриба, ящірки прудкої, карася річкового;

 Картка 2  містить фото обліпихи, конюшини, цикорію, гриба – маслюка, козулі, степової черепахи; 

Картка 3  містить фото шипшини, звіробою, чебрецю, печериці, хруща, білого лелеки

3. Щоб активізувати роботу , учитель може запропонувати учням   змінити склад груп і об’єднатися тепер за кольорами ( 1 хв)

4. Учитель:  у природі часто зустрічаються рослини тварини та гриби, які містять отруйні речовини.  Потрібно знати ці організми, щоб уникнути  контакту з ними.

3.Вправа «Рольова гра» ( 10 хв)

 Учитель ставить перед учнями проблемне запитання: як розпізнати в природі отруйні рослини, тварини, гриби.   Чим вони небезпечні?

У групах учням потрібно об’єднатися у підгрупи «учених – біологів» та      « лікарів»      ( розрахуватися  на 1, 2)

Групи отримують картки з фотографіями та описом отруйних організмів.                     ( Додаток 3. Картки 4, 5, 6)                      

Завдання: Користуючись інформацією на картках та з інших джерел( підручник):

-  « Ученим біологам» потрібно отруйні організми охарактеризувати так, щоб за цими ознаками можна було впізнати у природі.

- « Лікарям» вказати, чим саме ці організми небезпечні.

Додаток 3. Картки 4: Група  трикутники готує інформацію  про небезпеку отруйних рослин для людини                                             

Додаток 3. Картки 5 : Група  квадратики –  про небезпеку отруйних  тварин для людини

Додаток 3. Картки 6: Група  кружечки  – про небезпеку отруйних грибів для людини

4. Мозковий штурм: як надати першу допомогу потерпілому ( 3 хв)

 Очікувані відповіді учнів:

- потерпілому  давати багато пити води;

-після укусу гадюки через тканину  скоріше відсмоктати з рани отруту, постійно її випльовувати ;

-до місця укусу прикласти холод; штучно викликати блювоту;

-промити кишечник слабким розчином марганцю;

- викликати лікаря або доправити  потерпілого до лікарні…

 

 

VIII. Здійснення  вправ для зняття м’язового і психологічного напруження                 ( рухавка) ( 2 хв)

Учитель:  Оскільки ми говорили  сьогодні про живу природу, життя якої дуже залежить від того, якою буде погода, то пропоную вам зіграти в рухавку « Прогноз погоди» Учасники стають у коло і кладуть руки на плечі один одного.

 На вулиці чудова погода, сонечко торкається вас ніжними, теплими промінцями, і все навкруги радіє йому ( учасники м’яко погладжують один одного). Раптом сонечко закрила невелика хмарка, й почав накрапати дощик    ( учасники постукують один одного кінчиками пальців).

Посипався град ( сильніше постукують кінчиками пальців), він супроводжується блискавкою ( ребром долоні трут по спині).

 Після граду почався тайфун ( легенько стукають кулаками спину).

 Тайфун супроводжується землетрусом ( трусять один одного за плечі).

Потім усе заспокоїлося, з- за хмари з’явилося сонечко й почало зігрівати все навкруги ніжними, лагідними, теплими, промінцями   ( учасники м’яко погладжують один одного).

IX. Зворотний зв’язок ( 2 хв)  

Учитель: На цьому уроці усі ви добре працювали. А тепер давайте перевіримо, чи справдилися ваші очікування від тренінгу. Зачитайте їх. Якщо вони справдилися, то       « покладіть» «їстівні грибочки»  у кошик

X.  Завершення роботи тренінгу ( 2 хв)

Після закінчення тренінгу учасникам учитель дякує всім за роботу, відмічає найбільш активних учнів, виставляє оцінки; задає домашнє завдання ( опрацювати зміст підручника на  156 – 157,159 -160, 163-164 ст., вивчити назви отруйних організмів)

     Вкінці можна запропонувати гру « Мікрофон». Передаючи його один одному, учасники висловлюють свої  добрі побажання чи слова подяки іншим

 

Список використаних джерел

1.  Програма для загальноосвітніх навчальних закладів: Природознавство. 5 клас             [ Електронний ресурс ] /  Міністерство  освіти і науки, молоді та спорту України, 2012. –  Режим доступу:   http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programy.html (дата звернення 18.03. 2016) – Назва з екрану.

2. Коршевнюк  Т. В. Природознавство. Підручник 5 клас/  Т.В. Коршевнюк,  В. І. Баштовий.– Київ : Генеза, 2013.– 156 с., 159 с.,164 с.

3. Ануфрієва С. В.  Лісова скарбниця: довідник лікарських рослин/ С.В. Ануфрієва.– Донецьк: ТОВ « Глорія Трейд», 2013.– 97– 99 с.,197–201 с.

 

Додатки

Категорія: Коваленко Раїса Олексіївна | Додав: bilykyone (28.01.2017)
Переглядів: 2600 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Середа, 15.05.2024, 23:42
Меню сайту
Сторінка вчителя
Комлєва Світлана Михайлівна [2]
Історія, економіка, фінансова грамотність
Бакаєнко Олег Вікторович [0]
Історія, правознавство, захист Вітчизни
Бабенко Лілія Григорівна [0]
Історія, захист Вітчизни
Коваленко Раїса Олексіївна [22]
Географія, природознавство, біологія, екологія
Допомога вчителю
  • Інтернет-ресурси
  • Інтернет-ресурси
  • Інтернет-ресурси
  • Вхід на сайт
    Наше опитування
    Оцініть мій сайт
    Всього відповідей: 3
    Статистика